Wat gaan we doen?
Dienstverlening
Digitaal tenzij….. We werken digitaal waar dat kan. De wetgeving biedt hiervoor ook nog niet alle mogelijkheden. Onlangs is landelijk afgesproken dat gemeenten gezamenlijk een digitale agenda volgen en op gemeenschappelijke standaards over te gaan waar mogelijk. We ontwikkelen een visie op de dienstverlening gemeentebreed. In die visie zal denken vanuit de klant centraal staan. De vertaling van de klant centraal naar de dienstverlening in verschillende sectoren gaat in 2018 zijn beslag krijgen.
Maatgerichte dienstverlening:
- Klanten met een complexe vraag ontvangen wij op afspraak in de spreekkamer.
- Voor minder mobiele inwoners verlenen wij een thuisservice (documenten burgerzaken).
- De telefonische klant krijgt door de ingevoerde Open Vraag Spraak Herkenning meteen een medewerker aan de lijn die goed is toegerust om de vraag op te pakken.
- We werken door aan de nieuwe gemeentelijke website. Hierbij is de behoefte van de websitebezoeker leidend. De communicatie op de nieuwe website is eenvoudig Nederlands (bereik 95%). Op de website wordt bij ieder product verwezen naar het digitaal hulpplein (dit plein biedt een ingang voor mensen die over onvoldoende digitale vaardigheden beschikken om mee te kunnen doen in de digitaliserende samenleving) en de Stips.
- Naast digitale middelen worden ook papieren communicatiemiddelen ingezet. Op alle aanvraagformulieren wordt verwezen naar de Stips, de website en het gemeentelijk telefoonnummer.
- Wanneer er een piek in de klantenstroom wordt verwacht, is de Stadswinkel op meerdere avonden geopend.
- We zorgen voor een goed vangnet voor niet digi-vaardigen in onze gemeente. We verwijzen klanten naar de training DigiSterker dat door de bibliotheek voor minder digi-vaardigen wordt georganiseerd.
Kwaliteit dienstverlening:
- Regelmatig vindt een interne kwaliteitsmeting plaats van de telefonische gesprekken, waarbij we de medewerker achteraf feedback geven om de gesprekstechnieken te verbeteren. Deze kwaliteitsmetingen voeren wij vanaf 2018 ook in voor de gesprekken die aan de balie en in de spreekkamers plaatsvinden .
- Wij introduceren in 2018 een nieuwe manier van klantonderzoek voor onze digitale, telefonische en fysieke dienstverlening.
Beheer Basisregistratie Personen
- De BRP (basisregistratie personen; was GBA) is dé basisregistratie voor personen en de kern van het stelsel van basisregistraties. De modernisering van de BRP zorgt ervoor dat persoonsgegevens gemakkelijker in samenhang worden gebracht met andere overheidsgegevens. De oorspronkelijke planning van het landelijke project ging uit van landelijke invoering in 2017. In juni 2017 heeft de minister een periode van bezinning afgekondigd. Onduidelijk is of en in welke vorm het project wordt voortgezet.
- We zorgen ervoor dat de basisregistratie personen actueel blijft door o.a. adresonderzoeken uit te voeren. Het kabinet heeft besloten de adreskwaliteit te verbeteren door middel van een landelijke samenwerking tussen gemeenten en afnemers (o.a. Belastingdienst). Hiervoor zijn tot 2023 middelen ter beschikking gesteld.
- Interne zelfevaluaties zorgen ervoor dat de kwaliteit van de Basisregistratie actueel blijft.
Verkiezingen
Wij organiseren op 21 maart 2018 de gemeenteraadsverkiezingen.