Begroting 2018 - 2021
PCPortal

Omschrijving

Binnen de Stadswinkel en het Steunpunt Stadswinkel ontvangt de balie Publieksdienstverlening jaarlijks minimaal 125.000 bezoekers voor hoofdzakelijk producten burgerzaken. De meeste bezoekers komen aan de balie voor een paspoort of rijbewijs.Inwoners kunnen een aantal  producten digitaal afnemen, emigratie, geheimhouding, uittreksels Basisregistratie en uittreksels BRP. De digitale  verhuisaangifte is vereenvoudigd.  Wij verleiden klanten naar het digitale kanaal, waarbij er altijd een fysiek vangnet blijft bestaan voor klanten die daar aan behoefte hebben.

Wij streven er naar een klant op afspraak binnen 5 minuten te helpen. Het afhalen van documenten kan nog steeds op vrije inloop. De klant kan thuis via internet de afspraak maken, verzetten of annuleren. Voor bezoekers die zonder afspraak komen, proberen wij een afspraak in te plannen op dezelfde dag of op een later tijdstip. Ook spoedgevallen helpen wij dezelfde dag. Alle klantvragen worden digitaal, telefonisch, fysiek of per post afgehandeld.

Naast burgerzakenproducten komen er ook klanten voor gevonden voorwerpen. De registratie en het zoeken van de voorwerpen verloopt grotendeels digitaal. Vanaf 2016 handelen we ook de aanvragen voor parkeervergunningen af. Een parkeervergunning kan geheel digitaal worden aangevraagd en verstrekt. Klanten kunnen naar de Stadswinkel komen en worden ondersteund in hun aanvraag.

Het loket Register Niet-ingezetenen verstrekt  aan niet-ingezetenen een burgerservicenummer.  Meer dan 9.000 klanten per jaar bezoeken op afspraak dit loket.

Wij sluiten  op jaarbasis gemiddeld 600  tegen betaling en 100 gratis huwelijken in vooral gemeentelijke locaties Stadhuis en Stadswinkel, waarbij de Stadswinkel aan populariteit wint. Op basis van de klantwaardering wordt de service voor de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie daar waar mogelijk verbeterd.  

Aan de hand van onderzoeken en signalen actualiseren wij onze Basisregistratie Personen. Het kabinet heeft besloten de adreskwaliteit te verbeteren door middel van een landelijke samenwerking tussen gemeenten (LAA; landelijke aanpak adreskwaliteit) en afnemers. Hiervoor wordt in ieder geval tot 2023 een vergoeding ter beschikking gesteld per onderzoek. Wij zetten hier extra formatie op in om de kwaliteit te verbeteren.

Wij organiseren  op 21 maart 2018 de gemeenteraadsverkiezingen.