Begroting 2018 - 2021
PCPortal

 Indicatoren

Realisatie 2016

Doel
2017

2018

2019

2020

2021

 -

Energiebesparing stad t.o.v. 2008 (gebouwde omgeving)

17 %

17 %

18,5 %

20 %

21,5 %

23 %

 -

Megawatt/h duurzame energieopwekking

236.171

233.000

262.000

312.000

391.667

480.000

 -

Energiebesparing eigen organisatie t.o.v. 2008

21 %

16 %

18,5 %

21 %

23,5 %

26 %

 -

% corporatiewoningen met een energielabel B of beter

37 %

85 %

100 %

 -

Aantal particuliere woningen energiezuiniger door Energieaanpak

2.867

vervalt

vervalt

vervalt

vervalt

vervalt

 -

% dat in de woonbuurt vaak of soms geluidsoverlast door wegverkeer ervaart

24 %

<21 %

<21 %

<21 %

<21 %

<21 %

 -

% dat in de woonbuurt vaak of soms stankoverlast ervaart

24 %

<20 %

<20 %

<20 %

<20 %

<20 %

 -

Aantal km wegvak met overschrijding grenswaarde stikstofdioxide (NO2)

0 km

0 km

0 km

0 km

0 km

0 km

 -

% tevredenheid over groen en water

69 %

72 %

72 %

72 %

72 %

72 %

 -

Afname woonareaal zonder 0,5 hectare aaneengesloten groen en water binnen 300 meter

50 %

100 %

100 %

100 %

100 %

100 %

 -

Stabiele restlevensduur rioolstelsel

-0,7 %

0 %

0 %

0 %

0 %

0 %

Ad indicator 2
Het gaat hierbij om een benadering op basis van opgesteld duurzaam energiepotentieel. Maw we kunnen dit niet meten, het is dus een schatting op basis van best beschikbare bronnen.
De verklaring is dat de toename van Duurzame Energie in de praktijk niet gelijkmatig gaat maar schoksgewijs. Bijvoorbeeld door ingebruikname warmtenet of realisatie windturbines krijg je er ineens een flinke hap bij. Deze ontwikkelingen icm de snelle toename van het aandeel zonne-energie (o.a. zonnepark ENGIE) vormen de voornaamste verklaring voor de forse toename. De prognose (doelen) is gebaseerd op een model dat wel uitgaat van een gelijkmatige groei. Zo kan het zijn dat het resultaat in een jaar ineens fors stijgt t.o.v. het tussendoel.
Dat betekent niet dat we er zijn: of we de gestelde doelen in 2020 halen hangt ervan af of de investeringen in nieuwe grootschalige installaties (biomassa, zon en wind) gedaan kunnen worden en voor 2020 operationeel zijn.

Ad indicator 4:
 In december 2016 hebben we met de zeven corporaties en de huurdersbelangenverenigingen de prestatieafspraken ondertekend. De gemeentelijke doelstelling is gemiddeld label B in 2018 (in plaats van minimaal, zoals in het coalitieakkoord en in de tabel hierboven is  opgenomen).
De landelijke ambitie om sociale huurwoningen in 2020 gemiddeld energielabel B te krijgen, halen de Nijmeegse corporaties. Een aantal van hen zelfs sneller. Echter, de partijen hebben ook afgesproken om in 2017 een proces te starten,  waarin de partijen samen scenario’s ontwikkelen, die zicht geven op de haalbaarheid van een energieneutrale huurwoningvoorraad. Op basis van de uitkomsten, die eind 2017 / begin 2018 bekend zijn, bepalen we een nieuwe indicator. De in de tabel genoemde indicator is daarom niet meer actueel en relevant. Dat geldt ook voor de vanaf 2017 genoemde percentages.  Het geheel van afspraken over duurzaamheid heeft Nijmegen overigens de landelijke “StookjeRijktrofee 2016” opgeleverd vanwege de groenste prestatieafspraken.

Ad indicator 5:
 De doelstelling mbt aantal particuliere woningen energiezuiniger door Energieaanpak is per 1 januari 2016 vervallen, omdat toen de regeling stopgezet is en er geen aanvragen meer gedaan konden worden. De uitvoering van de regeling liep nog wel door in 2016 en daarmee is het eindtotaal op 2867 woningen gekomen.

Ad indicator 8:
Het uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit 2010 -2014 en de maatregelen uit het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) zijn uitgevoerd conform planning. Aan de wettelijke Europese norm voor PM10 voldeden we al. In 2015 ging ook een wettelijke Europese norm voor PM2,5 gelden. Volgens prognoses voldoen we daar in 2015 aan.  Indicator 8 "Aantal km met overschrijding grenswaarde van NO2" houden we bij omdat we in 2015 en daarna aan de wettelijke Europese norm voor NO2 moeten voldoen. Of we aan die norm voldoen kunnen we alleen uit berekeningen over 2016 met zekerheid concluderen. De resultaten die nodig zijn voor die berekeningen zijn pas in oktober 2017 bekend.Voorlopige resultaten laten zien dat aan de grenswaarden wordt voldaan.
Een raadsvoorstel voor een roetreductienorm is in september 2016 aangenomen. Momenteel wordt gewerkt aan een maatregelpakket. We verkennen en pakken kansen samen met bedrijven, kennisinstellingen, overheden en inwoners voor een gezonde luchtkwaliteit. Zo nodig zullen we een indicator voor het volgen van roetbeleid toevoegen.

Ad indicator 11:
Deze indicator geeft de kwaliteit van onze afval- en hemelwatervoorzieningen (gemeten in restlevensduur) weer. Deze kwaliteit is op dit moment goed te noemen.