- Naar ander document
Organisatie ontwikkeling
De omgeving waarin gemeenten nu en de komende jaren opereren is complex. Denk aan de omvangrijke en snelle decentralisatie van rijkstaken, de nog prille economische groei en complexe maatschappelijke vraagstukken. Ook in onze stad staan we nog steeds voor grote opgaven: toenemende regionalisering, de verdere ontwikkeling van Waalsprong en Waalfront, de ontwikkeling van onze taken op het gebied van de zorg, armoedebestrijding, beschermd wonen, duurzame mobiliteit en de nieuwe omgevingswet. Dit alles vindt plaats in combinatie met nog aanwezige bezuinigingen.
Al deze opgaven vragen om een organisatie waarin mensen samenwerken, verantwoordelijkheid krijgen en nemen, zich snel en flexibel richten op de actuele vraagstukken in de stad, en waar professioneel en efficiënt wordt samengewerkt met alle partijen in de stad. We blijven daarom onze organisatie verder door ontwikkelen.
Vanuit het Digitaal Informatie Beleid (DIB) werken we aan flexibel en verantwoord laten stromen van informatie; open & weerbaar.We streven naar digitale dienstverlening tenzij de menselijke maat een andere vorm vraagt . Daarbij zetten we ons traject van analoog naar digitaal voort om op een slimme en efficiënte manier diensten en producten aan te bieden aan de stad. Het data gestuurd werken én de professionalisering van gegevensmanagement worden verder ontwikkeld.
Op basis van het vastgestelde Informatieveiligheidsbeleid werken we in 2018 verder aan de realisatie van alle te nemen maatregelen die gesteld worden vanuit de Baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG).
We blijven onze dienstverlenende processen en bedrijfsvoeringsprocessen digitaliseren. Doel is de komende jaren het proces inrichten op wat de inwoner en ondernemer vraagt en zorgen dat de vraag digitaal kan worden afgewikkeld, zonder dat techniek leidend is. Professionaliteit, data & intuïtie gaan hand in hand, om in een open samenleving dienstverlening verantwoord te organiseren. We zoeken steeds een goede balans met informatieveiligheid en privacy.
Daarnaast analyseren we de impact van de Omgevingswet, die naar verwachting in 2020 wordt ingevoerd en waar digitale ondersteuning een belangrijk onderdeel van uitmaakt.
We ontwikkelen kennis op en geven vorm aan vijf ambities voor concept Smart city (health, duurzaamheid & mobiliteit, openbare ruimte & binnenstad, Economische Ontwikkeling en Ethiek is er specifiek aan toegevoegd). Deze ambities zijn uitgewerkt en door ons vastgesteld in de Nijmeegse strategie Open & Weerbaar.
We werken samen in regionaal verband om de kansen en mogelijkheden te benutten om dienstverlening te verbeteren en in de gastheer-rol voor ondersteuning van onder meer ODRN, MGR, ROB en sociale wijkteams.
Op landelijk niveau werken we samen aan de komst van het Programma Samen Organiseren om waar mogelijk samen innovaties te ontwikkelen, uitvoeringsprocessen te verbeteren of aanbestedingen van IT-systemen te optimaliseren.
Het Strategisch huisvestingsplan heeft geleid tot het onderbrengen van de gemeentelijke organisatie in 2 dienstgebouwen. In het kader van het Strategisch Huisvestingsplan blijven we aandacht geven aan het verhuur gereed maken en het verhuren van de vrije m2's in de vrijgekomen panden. Tevens zullen in het kader van flexibel werken de kantoorruimtes verder ingericht worden voor het toenemende gebruik van mobiele devices.
Verschillende vraagstukken betreffende huisvesting en facilitaire producten maken de behoefte tot en noodzaak van vastgesteld facilitair beleid groot. In 2017 wordt een start gemaakt met het beschrijven van de gewenste noodzakelijke kaders, de verwachting is dat dit begin 2018 kan worden afgerond.
Wij zorgen ervoor dat wij tijdig aan tafel komen bij juridische adviseringsvraagstukken, en ondersteuning we bestuur en organisatie bij beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering. Daarnaast voeren we de regie op de inzet van de stadsadvocaat. Ook dragen we zorg voor het toetsen van de juridische kwaliteit van alle college- en raadsvoorstellen op een aantal algemene criteria.
Tevens zijn we verantwoordelijk voor de afhandeling van bezwaren, beroepszaken en klachten. Leidend daarbij is dat vanuit het oogpunt van dienstverlening, maar met behoud van juridische kwaliteit, snel met de burger contact wordt opgenomen om te kijken of het bezwaar informeel kan worden opgelost, dan wel een juridische procedure noodzakelijk is.
De financiële functie voorziet uw Raad, ons College en de organisatie van actuele en volledige financiële informatie ter ondersteuning van de gemeentelijke beleidsontwikkeling en -uitvoering. Deze functie is gericht op een duurzame gezonde financiële positie van de gemeente. Kerntaak daarbij is de planning- en controlcyclus, waarbij we werken aan een kwalitatief en snel resultaat. We voeren regie op de realisatie van het bezuinigingsproces en zorgen voor actuele voortgangs- en sturingsinformatie van de verbonden partijen. Op het gebied van risicomanagement zullen wij ook in 2017 uitvoering blijven geven aan het door uw Raad in 2013 vastgestelde beleid met betrekking tot risicomanagement.
Control toetst het rechtmatig, doelmatig en doeltreffend functioneren van de organisatie en geeft op basis van deze bevindingen verbeteradviezen aan directieraad, gemeentesecretaris en aan ons College. Dit doen we door het controleren van de rechtmatigheid van alle financiële processen, waarbij we bijzondere aandacht geven aan zowel gemeentebrede als meer specifieke processen, zoals inkoop- en aanbestedingsprocessen. Daarnaast stellen we een onderzoeksprogramma vast om de doelmatigheid en doeltreffendheid van de organisatie te onderzoeken om hiervan te leren en te verbeteren.
In het kader van Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) gaan we de komende jaren verder met projecten, onder andere op het vlak van het monitoren van systemen, het classificeren van data, de toegang tot onze panden en het efficiënt verantwoorden. Tot slot toetsen we de voortgang op de vastgestelde verbeteracties naar aanleiding van eerdere audits.