Begroting 2018 - 2021
PCPortal

Ontwikkelingen

Ook in 2017 zijn de ontwikkelingen in de woningbouw samen te vatten met groeiend en hersteld marktvertrouwen. De verwachtingen zijn positief en de groei van de economie is weer zichtbaar. Het consumentenvertrouwen  is in 2017 het hoogste van de afgelopen 10 jaar. De ontwikkeling van de economie blijft nog enigszins onzeker. Lange termijn voorspellingen zijn schaars en ook op korte termijn wordt een slag om de arm gehouden. Onzekerheid onder andere over de stabiliteit van de Europese Unie (Brexit, nieuwe schuldencrisis), terroristische dreiging en de ontwikkeling van de financiële markten blijft bestaan. Samengevat is het beeld dat het economisch herstel van de afgelopen jaren zal aanhouden, maar kwetsbaar blijft bij aanhoudende internationale onzekerheden.

Nijmegen omarmt de Waal

Het accent ligt bij de uitvoering van projecten die onderdeel uitmaken van het grotere kader ’Nijmegen omarmt de Waal’. Een opgave die bestaat uit een aantal grote gebiedsontwikkelingen, te weten: Waalsprong, Waalfront, de Dijkteruglegging en het Valkhofkwartier/Waalkade. In de Waalsprong bouwen we tot medio 2033 nog zo’n 6.300 woningen. De woningbouw in de Waalsprong is weer verder op gang gekomen met de realisatie van de Grote Boel en De Stelt. De uitvoering van De Waaijer (Landschapszone) krijgt verder zijn beslag. Hof van Holland is gestart en wordt verder uitgewerkt. De planvorming Zuiderveld is opgestart. De ontwikkeling van het Bastion tot watersportcentrum wordt voortgezet.
In Waalfront zijn ultimo 2015 de eerste woningen van Brugkwartier opgeleverd. De animo voor de woningen was enorm groot. Ook fase 2 in 2016 vond gretig aftrek. In de periode 2018-2021 zal dit plandeel steeds meer vorm krijgen. De bouw van de Handelskade, terrein De Gelderlander (ca. 540 woningen en 2.800 m2 commerciële voorzieningen) nadert zijn voltooiing. De eerste woningen zijn inmiddels opgeleverd ook heeft Dagblad de Gelderlander hier haar oude stek weer ingenomen.
Met de realisatie van bruggetje de De Ooypoort over ’t Meertje naar de Ooypolder, de reconstructie van de Lindenberghaven tot historische haven en de nieuwbouw van de Bastei zijn belangrijke onderdelen gerealiseerd van de gebiedsontwikkeling Valkhofkwartier/Waalkade. In 2018 zal de gebiedsvisie Valkhofkwartier worden vastgesteld en de vergroening  van de Waalkade worden uitgevoerd.
De Dijkteruglegging is in 2016 opgeleverd. ‘Nijmegen omarmt de Waal’ wordt daarmee steeds tastbaarder.

Maatschappelijk Vastgoedprojecten

De realisering van de Donjon is weer een stap dichterbij door het onherroepelijk zijn van het bestemmingsplan. In overleg met de Rijksdienst voor Monumentenzorg en een aantal marktpartijen werken we verder aan de voorbereiding van dit project. Vooral het noodzakelijke archeologisch onderzoek vergt de meeste aandacht.
De nieuwbouw van de Bastei is in 2015 gestart, archeologische vondsten worden ingepast. Opening van de Bastei is voorzien in april 2018. Na een intensief proces van participatie van burgers en ondernemers heeft de raad in 2016 voor de aanpak van de Oostelijke Waalkade gekozen voor het groene scenario ’ Levende Waalkade’. In 2017 hebben we het project ‘ on hold’ gezet in afwachting van de uitkomsten van de motie “ de binnenstad voor iedereen bereikbaar” In 2018 zal met financiële steun van de provincie Gelderland de vergroening van de Oostelijke Waalkade worden gerealiseerd.
De herontwikkeling van De Dennen is in volle gang. De bouw van de sportaccommodatie Talent Centraal is aanbesteed. In de zomer 2017 wordt met de bouw gestart.

Stationsgebied Nijmegen
In 2014 heeft het ministerie van I&M aan Prorail de opdracht gegeven te starten met het laatste onderdeel van het nationale project Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Schiphol – Nijmegen, te weten station Nijmegen . Het project voorziet in de uitbreiding van het aantal (opstel-)sporen en perrons op station Nijmegen om zo het groeiende aantal reizigers te accommoderen. Voor de  uitvoering van het project PHS Nijmegen is een investering van circa € 85 - € 115 miljoen aan rijksmiddelen gereserveerd.
De gemeente heeft het project PHS Nijmegen aangegrepen om de lang gekoesterde wens tot verbetering van het stationsgebied te realiseren. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de centrumzijde (oost) en de westzijde.
Decennialang vormen het station en de spoordijk een barrière tussen het centrumgebied en de wijken Waterkwartier en Wolfskuil. Met de uitbreiding van het aantal perrons en de doortrekking van de voetgangerstunnel grijpen we de kans aan om een nieuwe entree van het station te maken aan de westzijde. Hierdoor wordt het station 2 zijdig ontsloten en kan het gebied - dat nu nog wordt ervaren als achterkant - ter hoogte van de voormalige UWV locatie in ontwikkeling genomen worden. Voor de realisatie van een volwaardige entree aan de westzijde hebben we in de Zomernota 2017 opnieuw gemeentelijke middelen gereserveerd, in totaal € 5,5 miljoen. Recent heeft de Provincie Gelderland een financiële bijdrage toegezegd van € 6 miljoen. Hierdoor kan de uitvoering van de entree westzijde, als ‘bijbestelling’ bij het project PHS Nijmegen door Prorail worden gerealiseerd. Naar verwachting duurt de planvoorbereiding en aanbesteding nog tot 2021, waarna de uitvoering kan worden gestart.