Begroting 2018 - 2021
PCPortal

Openbare ruimte

 
Tot de kapitaalgoederen in de openbare ruimte rekenen we de wegen, de civiele kunstwerken (dit zijn de bruggen, tunnels en viaducten), de openbare verlichting, de verkeersregelinstallaties, de riolering, het water en het groen. Voor het onderhoud van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte in Nijmegen hebben we een budget opgenomen van circa € 38 miljoen per jaar in het programma Openbare Ruimte. Dit is exclusief afval en reiniging en toezicht openbare ruimte, samen € 23,4 miljoen. Onderhoud bestaat uit dagelijks onderhoud, groot onderhoud, technische vervanging en renovatie.
Sinds de invoering van het nieuwe BBV (Besluit Begroten en Verantwoorden) bestaat een deel van de budgetten voor onderhoud in de openbare ruimte uit exploitatiebudgetten en een deel uit investeringskredieten.

Beleid Openbare Ruimte
Beleidskader

Begin 2013 is de beleidsnota ‘Geef ze de (openbare) ruimte' door uw Raad vastgesteld. Hierin staan de kaders waarin we een antwoord geven op de maatschappelijke en economische ontwikkelingen: actief burgerschap, kostenbewustzijn, duurzaamheid en een terugtredende overheid. Dit kader wordt steeds verder ingevuld. Voor de kapitaalgoederen zijn de ontwikkelingen kostenbewustzijn en duurzaamheid vooral van toepassing. Met gedifferentieerd beheer bepalen we het niveau waaraan de kapitaalgoederen minimaal moeten voldoen. Met behulp van assetmanagement zetten we onze middelen zo optimaal mogelijk in. Hiervoor moeten we keuzes maken. Deze keuzes maken we door nadrukkelijker te kijken naar de te nemen onderhoudsmaatregelen en deze af te wegen tegen de lifecycle kosten, mogelijke risico’s en gewenste prestaties.

Integraal uitvoeringsprogramma 2018 op hoofdlijnen

Voor 2018 en verder hebben we in samenwerking met een aantal andere programma’s een integraal uitvoeringsprogramma voor de openbare ruimte (UPOR) opgesteld. De prioriteit voor het programma Openbare Ruimte ligt bij het aanpakken van die beheeronderdelen die onderhoudsachterstanden hebben. Afstemming met andere programma’s om kostenbesparing te realiseren en om de stad bereikbaar te houden, heeft eveneens een hoge prioriteit. De benodigde middelen voor het integrale uitvoeringsprogramma zijn hoger dan het beschikbare budget. Uit ervaring weten we dat overplanning geen probleem oplevert. Sommige projecten zullen immers om allerlei redenen vertraging oplopen waardoor het geld niet geheel in 2018 wordt besteed. Wanneer projecten naar achteren verschuiven, beginnen we met de projecten op de reservelijst. Deze mate van flexibiliteit blijft noodzakelijk bij dit soort grote projecten.

Integraal uitvoeringsprogramma 2018 op hoofdlijnen

Onderhoud hoofdwegen:

betreft:

Waalbrug (RWS)                                             

Groot onderhoud

Nijmeegsebaan (provincie)    

Groot onderhoud

Daalseweg fase 2   

Groot onderhoud

Waalkade oost      

Reconstructie

Hengstdalseweg (ovb)       

Reconstructie

Parkweg                                            

Vervangen deklaag

Postweg    

Vervangen deklaag

Sophiaweg     

Vervangen deklaag

Ubbergseweg (ovb)      

Vervangen deklaag

Waterstraat (ovb)      

Vervangen deklaag

Wolfskuilseweg (fase 2)  

Vervangen deklaag

Paul Krugerstraat   

Vervangen deklaag

Graafseweg (deels)    

Vervangen deklaag

Malderburchtstraat (fase 1)      

Reconstructie

Hatertseweg (deels)                    

Vervangen deklaag

Heiweg                                              

Asfalt vervangen door klinkers

’s Gravensandestraat              

Asfalt vervangen door klinkers

Heidebloemstraat

Asfalt vervangen door klinkers

Lankforst 10e straat     

Vervangen deklaag

Malvert 10, 11 en 12e straat  

Vervangen deklaag

Malvert 14e straat       

Vervangen deklaag

Meijhorst 10e straat         

Vervangen deklaag

Zwanenveld 82e straat     

Vervangen deklaag

Wijchenseweg (ovb)    

Vervangen deklaag

Turennesingel rotondes     

Vervangen deklaag

Areaalmutaties

De woningdichtheid van Nijmegen groeit de komende jaren en de openbare ruimte verandert voortdurend. Dit brengt veranderende beheerkosten met zich mee. Areaaluitbreiding, functieverandering van de openbare ruimte en de hieruit voortvloeiende hogere beheerkosten moeten structureel in de begroting worden opgenomen. Deze structurele uitbreiding van het beheerbudget is nodig om onze stad te beheren en onderhouden zoals we voor ogen hebben bij de inrichting en ontwikkeling. Voor iedere woning die wordt opgeleverd, nemen we € 400 op in de begroting. Voor 2018 is er vanuit de Zomernota 2017 structureel voor onderhoud in verband met areaaluitbreiding € 440.000 aan extra budget opgenomen.
Als onderdeel van de reguliere cyclus van begroten en verantwoorden beoordelen we periodiek of de ontwikkeling van de beschikbare middelen gelijke tred houdt met de benodigde lasten op het programma.

Wegen en civiele kunstwerken

Beleidskader
De beleidsnota ‘Geef ze de (openbare) ruimte’ is het kader voor onze wegen en kunstwerken. Deze norm blijft uiteraard binnen alle geldende veiligheidskaders. Op dit moment maken we een inhaalslag op het onderhoud van een aantal asfaltwegen. Daarnaast is afstemming met andere beheeronderdelen een belangrijk criterium voor ons waaronder afstemming met rioleringswerkzaamheden, kostenbesparing en bereikbaarheid van de stad.

Financiële consequenties

In het schema bij het integraal uitvoeringsprogramma staat welke grote wegen we de komende jaren gaan aanpakken.

Vertaling in de begroting

Het onderhoud van wegen en civiele kunstwerken is begroot in het programma Openbare Ruimte. In 2018 geven wij circa € 3,3 miljoen aan wegonderhoud uit en € 1,6 miljoen aan civiele kunstwerken. Daarnaast besteden we € 1,8 miljoen aan verkeersregelinstallaties en -voorzieningen.

Openbare verlichting
Beleidskader

Voor openbare verlichting hebben we een apart beleidskader: 'Zicht op Nijmeegs licht'. We zijn in 2015 gestart met een structurele vervanging per gebied van het oude kabelnet, sterk verouderde armaturen en bijbehorende masten. In totaal vervangen we 8 - 10 km kabelnet per jaar en we plaatsen LED-verlichting bij het vervangen van armaturen.

Financiële consequenties

Vanaf 2013 maken we € 300.000 per jaar uit het programma Openbare Ruimte vrij voor vervanging van het
kabelnet. We hebben structureel € 200.000 per jaar opgenomen voor storingen in het ondergronds kabelnet. Daarnaast liften we zo mogelijk mee in nieuwbouw- en reconstructieprojecten om gelijktijdig het kabelnet te vervangen (integraal uitvoeringsprogramma 2018).

Vertaling in de begroting

Het onderhoud van de openbare verlichting inclusief de energiekosten is begroot in het programma Openbare Ruimte. In 2018geven we circa € 2,8 miljoen uit aan openbare verlichting.

Infrastructuur voor de gemeentelijke watertaken
Beleidskader

Het Gemeentelijk Rioleringsplan Nijmegen (GRP) 2017-2023 is het beleidskader voor onze watertaken op het gebied van afvalwater, hemelwater, oppervlaktewater en grondwater. Vanuit dit GRP werken we verder aan ons integraal beleid voor de uitvoering en duurzame ontwikkeling van onze gemeentelijke watertaken. We hanteren de indicator voor doelmatig beheer van de riolen: ‘minimaal gelijkblijvende restlevensduur’. Deze indicator geeft aan of de kwaliteit van de stelsels en voorzieningen op peil blijft. Deze kwaliteit is op dit moment goed en voldoet aan de gestelde doelen. Als de restlevensduur toeneemt, stijgt de kwaliteit. De indicator geeft aan met hoeveel procent de restlevensduur verandert. Het doel is dat de indicator meerjarig stabiel blijft (=0%).
De hoofddoelen van onze wettelijke gemeentelijke watertaken zijn: het beschermen van de volksgezondheid, bijdragen aan een leefbare woonomgeving en beschermen van het milieu. We streven naar doelmatig beheer en duurzame ontwikkeling van de infrastructuur voor onze watertaken.

Financiële consequenties

Het Gemeentelijk Rioleringsplan Nijmegen 2017-2023 voorziet in het benodigde budget. Dekking van de lasten vindt plaats via de rioolheffing.

Vertaling in de begroting

De exploitatie is begroot in het programma Openbare Ruimte. In 2018 besteden wij € 15,8 miljoen aan aanleg, onderhoud, vernieuwing en planvorming van infrastructuur en voorzieningen voor de uitvoering van onze gemeentelijke watertaken. Met ingang van 2015 bekostigen we ook de kapitaallasten voor de uitbreidingsinvesteringen in de Waalsprong (in 2018 begroot op € 0,4 miljoen) uit de rioolheffing.

Groen
Beleidskader

Het kader bestaat uit: 'De groene draad, kansen voor het Nijmeegse groen' (2007), 'Bosbeheervisie' (2000), Handboek Stadsbomen (2008) en de Groenaanpakplannen voor Lindenholt en Dukenburg. Het groenstructuurplan stelt de kaders voor de ruimtelijke en ecologische kwaliteit van groen, natuur en landschap en let op de onderlinge samenhang binnen de hoofdgroenstructuur van de stad. De beleidsnota ‘Geef ze de (openbare) ruimte’ is ons beleidskader voor het beheer en onderhoud van het openbaar groen. Ons basisniveau is het Marikenniveau. Op plekken die bewoners en andere gebruikers van de openbare ruimte belangrijk vinden, kan het groen een hoger niveau hebben.

Financiële consequenties

Voor de planning hanteren we het groenstructuurplan waarin de werkzaamheden om de groenstructuur weer compleet te krijgen, zijn opgenomen.

Vertaling in de begroting

Het dagelijks onderhoud van het groen is begroot in het programma Openbare Ruimte. In 2018 besteden wij circa € 5,7 miljoen aan groenonderhoud. Voor vervangingsonderhoud is er een beperkt budget beschikbaar. Vervanging van verouderd groen lift mee met andere verbeterprojecten in de stad, zoals afkoppelen, duurzaam veilig, woonmilieuverbetering en projectontwikkeling via planexploitaties.