- Naar ander document
Subsidieoverzicht
programma/product bedragen* € 1.000,- | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bestuur en Middelen | ||||||
Externe betrekkingen | 14 | |||||
Cultuur, cultuurhistorie en citymarketing | 18.044 | 18.733 | 18.402 | 18.402 | 18.402 | |
Culturele ketens | 12.375 | 1 | 12.931 | 12.631 | 12.631 | 12.631 |
Cultuureducatie en amateurkunst | 4.000 | 4.115 | 4.115 | 4.115 | 4.115 | |
Citymarketing en evenementen | 333 | 350 | 329 | 329 | 329 | |
Talent en kwaliteit | 1.324 | 1.338 | 1.328 | 1.328 | 1.328 | |
Cultuurhistorie | 12 | |||||
Duurzaamheid | 422 | 280 | 280 | 280 | 280 | |
Klimaat & Energie | 174 | 247 | 247 | 247 | 247 | |
Groen, natuur en woonomgeving | 32 | 33 | 33 | 33 | 33 | |
Geluid, lucht en Bodem | 216 | 2 | ||||
Economie en Werk | 1.265 | 737 | 729 | 677 | 626 | |
Economie | 1.094 | 3 | 682 | 674 | 622 | 571 |
Werk | 170 | 55 | 55 | 55 | 55 | |
Inkomen & Armoedebestrijding | 2.036 | 2.065 | 1.931 | 1.931 | 1.931 | |
Armoedebestrijding | 1.876 | 1.901 | 1.901 | 1.901 | 1.901 | |
Inkomen | 160 | 164 | 30 | 30 | 30 | |
Onderwijs | 9.820 | 9.289 | 9.287 | 9.394 | 8.734 | |
Stimuleren ontwikkelingskansen | 8.702 | 4 | 8.063 | 8.111 | 8.218 | 8.322 |
Bestrijden voortijdig schoolverlaters | 1.119 | 1.226 | 1.176 | 1.176 | 412 | |
Openbare ruimte | ||||||
Integraal beheer openbare rui | 71 | 73 | 73 | 73 | 73 | |
Sport en Accommodaties | ||||||
Sport | 2.439 | 2.459 | 2.377 | 2.377 | 2.377 | |
Stedelijke ontwikkeling | ||||||
Ruimtelijke inrichting | 25 | 16 | 16 | 16 | 16 | |
Veiligheid | ||||||
Openbare orde & Veiligheid | 41 | |||||
Wijkontwikkeling | 603 | 576 | 576 | 576 | 576 | |
Wijkaanpak | 595 | 568 | 568 | 568 | 568 | |
Speelvoorzieningen | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Wonen | ||||||
Wonen | 99 | 79 | 79 | 79 | 79 | |
Zorg en Welzijn | 50.259 | 48.308 | 45.634 | 45.634 | 45.716 | |
Opvang en beschermd wonen | 17.922 | 5 | 18.265 | 18.101 | 18.101 | 18.101 |
Welzijn | 18.053 | 18.186 | 15.899 | 15.899 | 15.899 | |
Jeugd | 10.481 | 6 | 9.709 | 9.487 | 9.487 | 9.487 |
Publieke Gezondheid | 1.070 | 834 | 834 | 834 | 916 | |
Diversiteit | 2.235 | 7 | 1.313 | 1.313 | 1.313 | 1.313 |
Maatwerkvoorzieningen | 499 | 8 | ||||
Totaal | 85.139 | 82.609 | 79.378 | 79.433 | 78.803 |
Toelichting bij het Overzicht subsidies in de begroting 2018 – 2021
Dit overzicht subsidies heeft als doel een totaalbeeld te schetsen van de subsidiebudgetten die de gemeente Nijmegen in haar meerjarenbegroting heeft opgenomen. De subsidiebudgetten zijn gerangschikt naar programma en product.
In dit overzicht zijn de volgende aspecten verwerkt/opgenomen:
- subsidies die de gemeente ontvangt van rijk en/of provincie die de gemeente op haar
- beurt aan derden verstrekt zijn in het overzicht opgenomen
- subsidies die voldoen aan de definities uit de NKS en de Awb
- het is een organisatiebreed overzicht met alle beschikbare subsidiebudgetten, die meerjarig zijn opgenomen en ingedeeld zijn per programma/product. Deze subsidiebudgetten zijn begroot op een zestal specifieke subsidiekostensoorten Over de besteding van de budgetten wordt besloten middels individuele of collectieve collegebesluiten. De Raad beslist over de grote meerjarige budgetsubsidies die zijn opgenomen in bijlage 1 van de NKS. Ook zijn er subsidies waarvoor de besluitvorming aan een portefeuillehouder is gemandateerd; deze volgen een separaat traject als logische consequentie van de beleidsregel van waaruit het voorstel wordt gedaan.
Toelichting verschillen begrotingsjaar 2018 t.o.v. 2017
Het overzicht biedt inzicht in de begrote subsidiebudgetten per programma voor de jaren 2018 t/m 2021. Tussen de begrotingsjaren 2018 en 2017 zijn substantiële verschillen zichtbaar. Over het algemeen is er sprake van incidentele begrotingswijzigingen vanuit Collegeā of Raadsbesluiten met ofwel een éénmalig ofwel een meerjarig variabel karakter.
Verschil begrotingsjaar 2018 t.o.v. begrotingsjaar 2017
Het totale subsidiebudget 2017 bedraagt € 85.139.000. Het totale subsidiebudget 2018 bedraagt € 82.609.000. Het subsidiebudget 2018 is daarmee € 2.530.000 lager dan in 2017. De begrotingswijzigingen die hebben geleid tot de belangrijkste verschillen (groter dan € 100.000 ) zijn hieronder weergegeven:
De meest substantiële verschillen in het overzicht zijn in de kolom “noot” voorzien van een
nummer; deze corresponderen met de nummers in de toelichting onder het overzicht.
1 Product Culturele ketens.
De afwijking van product Culturele ketens is als volgt te verklaren:
na het ondertekenen van de intentieovereenkomst met het Bevrijdingsmuseum in Groesbeek, zijn we aan de slag gegaan met een bedrijfsplan voor het informatiecentrum WOII. Het WOII-informatie-centrum is opgenomen in de bij het Bestuursakkoord behorende investeringsagenda. Het WOII centrum opent in 2019, tegelijk met de herdenking van 75 jaar Market Garden. De kosten voor onze gemeente zijn € 350.000 in 2018, € 200.000 in 2019 en vervolgens € 150.000 structureel vanaf 2020.Hiervan blijkt ook uit een claim bij de Zomernota.
2 Product Geluid, lucht en bodem.
De afname van € 216.000 in 2018 is het gevolg van de afloop van het subsidieproject “Verlenging ISV-Geluid”. Van het rijk ontvingen we middelen, die we als subsidie konden inzetten voor geluidsanering aan particuliere woningen (A-lijst).
3 Product Economie.
Het subsidiebudget van het product Economie van het programma Economie en Werk bedraagt € 0,7 miljoen in 2018 en daalt daarmee met € 0,4 miljoen (4%) ten opzichte van 2017. Dit heeft voornamelijk te maken met de afloop van de begrote provinciale subsidies in het kader van de gebiedsopgave stedelijk netwerk Arnhem/Nijmegen en de versterking van de kenniseconomie.
4 Product Stimuleren ontwikkelingskansen.
Het subsidiebudget van het product Stimuleren Ontwikkelingskansen van het programma Onderwijs bedraagt € 8,1 miljoen in 2018 en daalt daarmee met € 0,6 miljoen (7%) ten opzichte van 2017. Dit heeft voornamelijk te maken met het budget voor volwasseneneducatie. Vanaf 2018 verloopt dit via inkoop en niet meer via subsidieverstrekking.
5 Opvang en beschermd wonen.
De toename van de subsidiebudgetten in 2018 t.o.v. 2017 zijn het gevolg van a-structurele wijzigingen in combinatie met de indexering.
6 Jeugd.
De daling komt doordat we de a-structurele bijdrage van de regiogemeenten aan de subsidies voor jeugdbescherming en reclassering in de begroting vanaf 2018 en verder moeten opnemen. Met deze wijziging, die we jaarlijks bij de zomernota doorvoeren, hogen we zowel de subsidiebudgetten (lasten) als de gemeentelijke bijdrage (baten) op.
7 Diversiteit.
Naar aanleiding van de verhoogde instroom van asielzoekers heeft het rijk voor 2016 en 2017 extra middelen beschikbaar gesteld voor de huisvesting en begeleiding van statushouders. Met de zomernota 2016 zijn deze middelen aangevuld met €420.000 voor het programma Z&W (product diversiteit) voor 2017. Deze a-structurele middelen lopen per 2018 af. Als gevolg van de daling van het aantal statushouders neemt in 2018 ook de reguliere rijksvergoeding voor de maatschappelijke begeleiding van statushouders af. In de zomernota 2017 hebben we aangegeven dat de uitgaven voor de maatschappelijke begeleiding van statushouders vanaf 2018 worden aangepast aan de baten.
8.Maatwerkvoorzieningen.
De afname van de subsidiebudgetten in 2018 t.o.v. 2017 zijn het gevolg van a-structurele wijzigingen in 2017.